Hvad er et Logo?
Et logo er en grafisk repræsentation, der er designet til at forbindes med et brand, en enhed eller en bestræbelse på en måde, så en målgruppe effektivt og konsekvent kan genkende forbindelsen. Et logo inden for marketing er et vigtigt element for at overbevise din kunde om at ønske at købe dit produkt eller din service.
Logo og brandidentitet
Et logo opnår en forbindelse til målgruppen ved at anvende tekst, ikoner og grafiske elementer, såsom farver eller former, på en meningsfuld og strategisk måde.
Logoer anvendes alle steder og udgør en del af ethvert seriøst brand eller enhed.
Et logo er blevet en uundgåelig del af en virksomheds indentitet og genkendelighed, og vises konsekvent i alle andre branding- eller reklameindsatser, herunder visitkort, hjemmesider, annoncer, bannere m.m.
Betydningen af at anvende et logo
I dagens visuelle kultur, hvor billeder er den primære form for kommunikation, er logoer den eneste måde, hvorpå brands kan adskille sig fra al støjen og konkurrencen derude.
Uden et logo er et brand ikke i stand til at formidle sin identitet, formål og karakter.
Dette betyder, at et logo er en så vigtig og udbredt del af brandidentiteten, at det vil blive inkluderet i enhver marketingapplikation.
Så et logo vil blive vist på enhver visuel indsats fra et brand, såsom hjemmesider, visitkort, klistermærker, pins osv.
I det store hele er logoer vigtige for at formidle et brands betydning og formål, differentiere et brand fra konkurrencen samt kommunikere hurtigt og effektivt abstrakte ideer om et brand, såsom en følelse eller emotion, der ellers ville være for svært at formidle.
Berømte logoer
De mest genkendelige og berømte logoer i verden tilhører nogle af de mest velkendte organisationer og brands. Disse ser måske ikke ud til at være de mest komplekse i design, men de har ofte skjult mening, let genkendelighed og indflydelse.
Nogle af de mest kendte logoer i verden inkluderer: Apple, Nike, McDonald's, Starbucks m.m. Disse logoer er blevet ikoniske og er ofte genkendt over hele verden på grund af deres enkle, men kraftfulde design.
McDonald's logo, også kendt som de "Gyldne Buer", blev inspireret af de faktiske gyldne buer, der var en del af den oprindelige restaurantdesign for fastfoodkæden. Logoets design samler de to buer, der prydede restaurantkæderne, og omdanner dem til et bogstavsmærke-logo, et "M".
Nike er en af verdens mest berømte logo med deres swoosh der efterligner vingerne af Nike, sejrsgudinden i græsk mytologi. Logoet ligner også et flueben og symboliserer at få tingene gjort, eller med Nike's egne ord, "Just Do It".
Tager man Apple som eksempel lod de sig inspirere af et æble som kan refereres til alt fra bibelhistorien om Adam og Eva til æblet, der faldt på Isaac Newtons hoved. Logoet har ikke kun én, men adskillige myter, der svæver omkring det. Logoet forbinder altså ældgammel, jordisk visdom med det, der er moderne, evigt skiftende og flygtigt.
Logoet repræsenterer historien, værdien og formålet
Der er en kunst i at skabe et logo, der ikke kun repræsenterer et brand visuelt, men også formår at indprente det med en følelse af historie, formål og værdi.
Disse logoer er mere end bare billeder; de er fortællinger, der fortsætter med at inspirere og vække genkendelse på globalt plan.
På denne måde bekræfter de, at et veludformet logo ikke kun er et visuelt mærke, men også en form for kommunikation, der transcenderer tid og kultur.