De 4 C’er

Hvad er De 4 C'er?

De 4 C'er står for Customer, Cost, Convenience og Communication. De 4 C'er er en alternativ marketingmodel til de mere traditionelle 4 P'er, og fokuserer mere på kundens perspektiv og behov.

Customer (Kunde)

I stedet for at fokusere på produktet som i 4 P'er, fokuserer de 4 C'er på kunden. Det handler om at forstå kundernes behov, ønsker og adfærd og tilpasse marketingstrategien derefter.

Cost (Pris)

I 4 C'er er prisen også en vigtig faktor, men i stedet for blot at fastsætte en pris, skal virksomheden forstå kundens opfattelse af værdi og prissensitivitet. Det handler om at finde den rette balance mellem at tilbyde en konkurrencedygtig pris og samtidig opretholde en sund forretning.

Convenience (Tilgængelighed)

Convenience handler om, hvor nemt det er for kunderne at købe og bruge produktet. Det handler om at tilbyde flere købsmuligheder, nem navigation på websitet, hurtig levering og god kundeservice.

Communication (Kommunikation)

I stedet for at fokusere på promotion som i 4 P'er, handler communication i 4 C'er om at opbygge en stærk relation til kunden. Det handler om at kommunikere klart og ærligt, at lytte til kunderne og skabe en dialog.

De 4 C'er fokuserer mere på kundens perspektiv og behov og er derfor en mere kundeorienteret tilgang til marketing. Ved at fokusere på kunden kan virksomheden opbygge en stærk relation til sine kunder, skabe loyalitet og differentiere sig fra konkurrenterne.

  • Luk menu ✘
  • Gratis digital marketing forløb!

    Lær af Nicolas mere end 25 års digital marketing erfaring.