9 ekspertråd til digital strategi

 

En digital strategi danner fundamentet for digital markedsføring. Digital omstilling og planlægning af en effektiv marketingstrategi er et vigtigt skridt til, at holde din virksomhed konkurrencedygtig i nutidens landskab indenfor digital markedsføring. 

I følgende afsnit præsenterer vi 9 vigtige overvejelser i planlægningsfasen, for enhver vellykket digital marketingstrategi.

Det vigtigste mål for din digitale strategi
At identificere hovedformål for din virksomhed er afgørende for at forstå den overordnede retning, din digitale strategi skal følge.  

En virksomhed bruger muligvis online markedsføring til at generere leads, mens en anden virksomhed fokuserer på en højkvalitets onlineoplevelse designet til at føre trafik til en fysisk butik. 

Jeres virksomhed bør derfor finde frem til jeres fokusområde. Kortlægning af digitale KPI’er er en måde hvorpå I kan måle succesen af jeres digitale tilstedeværelse. Vælg derfor KPI’er der er direkte relateret til jeres målsætninger. 

Jeres digitale målsætninger skal altid være målbare, specifikke, opnåelige og tidsbestemte. Et eksempel på en god målsætning er ”øg antallet af leads på LinkedIn med 20% inden årets udgang”. Frem for ”øg antallet af leads” der hverken er specifikt eller tidsbestemt. 

Lær af din tidligere indsats
Jeres virksomhed har mulighed for at udnytte gratis værktøjer som Google Analytics til at få en solid forståelse af, hvad der tidligere har fungeret for jer – og hvorfor? 

Reflekter over jeres websted, evaluer det engagement, I skaber på sociale medier, vurder effekten af jeres automatiserede kommunikation, og evaluer den viden I får fra jeres analyseplatforme og kundedatabase. Kan platformene forbedres?

Hvis afvisningsprocenten var høj på en bestemt side, eller konverteringsfrekvensen var meget højere på nogle sider end andre, så prøv at bruge de tilgængelige data til at få værdifuld indsigt i, hvorfor dette sker, og udnyt dem for at sikre fremtidig succes. 

Hvad gør dine konkurrenter?
Overvågning af dine konkurrenters online tilstedeværelse giver dig mulighed for at se, hvad der fungerer og hvad der ikke gør, inden for jeres branche. Dette kan føre til en nøgleindsigt i, hvordan du skaber din egen digitale strategi. 

Analyser hvilke ting der performer på dine konkurrenters websites, og hvordan de f.eks. udnytter deres sociale medier. Er der muligheder de går glip af, eller vigtige ting de ikke inkludere på deres websider? 

Hvem er din målgruppe?
Tag identificeringen af din virksomheds traditionelle ”målgruppe” til næste niveau. Hvem er de mennesker, der faktisk køber dine produkter eller tjenester? 

Identifikation af demografi og forståelse af dine køberes adfærd hjælper dig til, at målrette din markedsføringsindsats til de kundesegmenter, hvor sandsynligheden for det ønskede resultat er størst. Indsigterne kan bidrage til øget online synlighed, flere leads og konverteringer. 

Hvilke kanaler bør du benytte?
En digital strategi kombinerer brugen af flere forskellige kanaler og medier, til online at engagere sig med målgruppen. Dette kan omfatte brugen af en digital platform, betalt markedsføring, og sociale medier (Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram osv.). 

Identificér dine kunder og find herigennem ud af hvilke kanaler de befinder sig på. Dette giver dig svaret på, hvor din virksomhed bør være tilstedeværende og yde en ekstra indsats. 

Hvordan skiller din virksomhed sig ud fra dine konkurrenter?
Hvad gør din virksomhed anderledes, og hvorfor skal kunderne vælge dig frem for en anden? Oplysninger om dine konkurrenter er kun få klik væk på nettet. Når du har fået opmærksomhed fra potentielle kunder, skal du sørge for, at disse meddelelser er klare i hele din online tilstedeværelse. 

At identificere disse tidligt i processen hjælper med at skabe og artikulere den historie, du fortæller online.  

Nicolas
Zangenberg

CEO / Partner

Skriv til Nicolas

Har du brug for et tilbud? Vil du lære os bedre at kende? Udfyld formularen og bliv ringet op!